metoder

Åse Marie udgav i efteråret 2015 metodebeskrivelsen ‘Ærligt nærvær og ro til forandring‘. Du kan læse hele metodebeskrivelsen her.

Personalet er tværfagligt sammensat. Overordnet arbejdes der ud fra en indsats, hvor fokus er på den enkelte beboers indsigt i egne ressourcer, tanker og handlinger.
Der arbejdes ud fra en anerkendende og værdsættende tilgang, der tager udgangspunkt i den systemiske forståelsesmodel, som vægter beboernes ressourcer, muligheder og det sociale aspekt, således at beboerne bliver mere bevidste om sig selv og sine handlinger – og således fokuserer på løsningsmuligheder.

Kvaliteten i arbejdet søges til stadighed højnet gennem supervision og den daglige refleksion, når personalet med forskellig personlig og faglig tilgang giver og modtager feedback.
Arbejdet med mennesker med sindslidelse og misbrug stiller særlige krav til personalet. Mødet med mennesker, som er præget af usikker identitetsfølelse, aparte adfærd og måske mangelfuld realitetsopfattelse, kræver at medarbejderne kan møde beboerne med forståelse og respekt – og stiller krav til såvel faglige som personlige kompetencer.

Støtte

Kontakt og omsorg er fundament for den støtte, der ydes på Åse Marie. Der arbejdes differentieret i forhold til den enkelte beboer og dennes sociale problemer, med respekt for den enkeltes unikke karakter. En boforanstaltning med omsorg, støtte, tryghed og harm reduktion kan bidrage til et bedre hverdagsliv, selvom den tilgrundliggende sindslidelse fortsat eksisterer.
Der arbejdes med en ikke-fordømmende holdning til misbrug, hvilket indebærer at beboernes misbrug betragtes som den enkeltes valg og privatsag. Medarbejderne forsøger at støtte beboerne til at opnå erkendelse af misbrugets uhensigtsmæssighed i forhold til at nå mål og drømme. Dette for at opnå den motivation, der skal til for at mindske eller stoppe sit misbrug.
For at kompensere for beboernes funktionsnedsættelser, støtter personalet beboerne i varetagelse af forskellige opgaver i hverdagen, såvel i egen bolig som på fællesarealerne. Støtten ydes på sådan en måde, at kravene afbalanceres i forhold til den enkelte beboers formåen, der kan være vekslende. Og nogle gange løser personalet opgaverne fra beboerne.
Medarbejderne arbejder, i dialog med beboeren, på at finde beboerens udviklingsområder.
I forhold til den enkelte beboers ønsker og behov, kan der blandt andet ydes vejledning og praktisk støtte til:

  • Personlig hygiejne
  • Tøjvask
  • Rengøring af egen lejlighed
  • Medicinhåndtering
  • Økonomi-håndtering
  • Kontakt og praktisk hjælp til kontakt med behandlingssystemet og andre offentlige myndigheder
  • At styrke, genfinde og vedligeholde færdigheder
  • At dyrke aktiviteter/interesser
  • At søge forskellige former for beskæftigelse, dagcenter, aktivitetscenter, undervisning mv.
  • At øge de sociale kompetencer
  • At udføre opgaver i botilbuddet.

Fællesskab

Botilbuddet vægter det sociale fællesskab højt og derfor udvikles og fastholdes fælles traditioner. Fødselsdage og andre mærkedage festligholdes i det omfang, beboerne ønsker det. Udflugter og ferie er en del af det fælles sociale liv. Når beboere og medarbejdere oplever omverdenen sammen på en anden måde end i hverdagen, styrkes relationerne og oplevelserne bliver ofte inspirerende og positive.
Udfordringerne er situations-, miljø- og personafhængige, hvorfor det er nærliggende at inddrage beboeren, dennes erfaring og personlige forståelse af livskvalitet i en dialog. Brugerindflydelse er en væsentlig faktor i det pædagogiske arbejde. I arbejdet lægges der vægt på:

  • Relationsdannelse
  • Dialog
  • Forebyggelse af konflikter
  • Respekt og værdighed
  • Hver dag er en tryg og meningsfuld dag
  • Aktiviteter tager afsæt i beboerens egne behov og ønsker – og planlægges og udvikles i samarbejde med hver enkelt.

Den pædagogiske indsats tager udgangspunkt i beboernes individuelle problemstillinger og videreudvikles i samklang hermed. Indsatsen tilrettelægges på en sådan måde, at det er den enkelte beboers ønsker og behov, der tilgodeses. Den faglige indfaldsvinkel er at understøtte beboerens mulighed for, at udvikle den personlige selvforvaltning.

Livskvalitet

Uanset hvilket tilbud en beboer tager imod, skal det altid have sigte på livskvalitet, som beboeren selv er med til at definere. Samtaler, støtte og behandling er midlerne. Fravalg af behandling diskvalificerer ikke en beboer til at modtage støtte i hverdagen. En beboer kan heller ikke umiddelbart opsiges fra lejligheden, og medarbejderne må sammen med den enkelte beboer arbejde på løsning, der tages udgangspunkt i beboerens muligheder for at mestre situationen. Metoden er dialog og forhandling, hvor medarbejderen i samarbejde med den enkelte beboer finder den mest acceptable løsning.

Pædagogisk plan

Som en del af den pædagogiske indsats tilbyder botilbuddet Åse Marie at udarbejde pædagogisk plan . Hensigten er, at den pædagogiske plan fungerer som et redskab, der skal styrke og sikre samarbejdet mellem medarbejdere, beboere og handlekommuner. Her formuleres beboernes ønsker og mål samt den valgte strategi for at arbejde med og opnå disse.

Sidebar
Sidebar
24 52 00 41 Find hjem

Kontakt